המרכז האקדמי למשפט ולעסקים

יוצרת הסרטים עפרה ביקל זוכת פרס צ'נסלור 2007 לעיתונאות דוקומנטרית

Documentary Filmmaker
Ofra Bikel Wins 2007
John Chancellor Award

 
בקריירה של מעל 30 שנה כיוצרת סרטים דקומנטריים, שיחררה עפרה יותר חפים מפשע מאשר הרבה אנשי משפט. הסרטים שלה חושפים את האמת הקשה של מערכת משפט האמריקאית הפגיעה לאמביציות, גזענות, גאוה, שחיתות וחולשות אנושיות אחרות. עפרה, שעובדת בלעדית עם רשת פרונטליין מאז הקמתה ב1983, זכתה בפרס צ'נסלור על הצטיינות בעיתונאות בטקס שנערך ב 13 בנובמבר 2007 באוניברסיטת קולומביה.
 >> הדף של עפרה באתר פרונט ליין 


קישורים לכמה מסרטיה הדוקומנטריים העוסקים במשפט פלילי:
עסקת הטיעון –  The Plea
ההודאות -  The Confessions
זיכרונות מפוצלים -  Divided Memories
פשע שגרתי – An Ordinary Crime

_____________________________________________________________________________________
 

ההודאות (ארה"ב 2010)  The Confessions
בימוי: עופרה ביקל, זוכת פרס ג'והן צ'נסלור לשנת 2007.

החוק מייחס להודאה משקל גבוה כאילו הייתה "נסיכת הראיות", ויוצר תמריצים לחוקרים להתמקד בחילוץ הודאות.  כיצד יתכן שארבעה גברים הודו בפשע אלים שהם לא ביצעו? הסרט חודר לסאגה הבלתי תיאמן של הארבעה מנורפולק, וחושף כמעט את כל מה שמשתבש כאשר חפים מפשע מורשעים.

באמצעות סיפוריהם האישיים של ארבעה נאשמים, חושף הסרט את הבעייתיות הגלומה בשיטה משפטית המבוססת על עסקות טעון.

שמונה אנשים הואשמו. חמישה הודו. אבל הייתה רק התאמת די.אנ.איי אחת. מדוע שארבעה חפים מפשע יודו בפשע אלים שהם לא ביצעו?

בסרט "ההודאות", הבימאית והמפיקה עפרה ביקל חוקרת את ההרשעה של ארבעה מלחים בצי האמריקאי – באונס ורצח של תושבת נורפולק ב 1997. ביקל לומדת על חלק מהלחצים והטכניקות שמפעילים חוקרי משטרה – האיום בעונש מוות, מניעת שינה, הפחדה ועוד, שהובילו כל אחד מהם להודות, למרות היעדרם של ראיות הקושרות אותם לפשע.

(90 דקות, אנגלית)

קישור לצפייה באינטרנט באתר פרונט ליין

>> קישור למחקרים על הגורמים להודאות שווא בחקירות:
False Confessions and Interrogation — Research and study on what makes people confess to crimes they have not committed

_____________________________________________________________________________________

 

זכרונות מפוצלים (ארה"ב 1995)  Devided Memories

בימוי: עופרה ביקל, זוכת פרס ג'והן צ'נסלור לשנת 2007.

סוגיית תוקפן של זיכרונות מודחקים יצרה מחלוקת בקרב הקהילה הטיפולית.

הסרט בוחן את מורכבות הסוגייה של זיכרונות מודחקים, חוקר את הידע באשר לזיכרון, ומאתר את שורשי המחלוקת אחורה לזיגמונד פרוינד.
החלק ראשון בוחן את סוגי הטיפולים השונים שעוזרים למטופלים להיזכר.
החלק השני מתבונן באפקט של היזכרות בניצול על משפחות, וחוקר כיצד אנו מבחינים בין זכרונות אמיתיים לבין אילו שאינם.

(180 דקות, אנגלית)

Devided Memories

תקציר החלק הראשון: http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/programs/info/1312.html

תקציר החלק השני: http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/programs/info/1313.html

תקצירי וידיאו: https://www.youtube.com/playlist?list=PL7e9NbQKNNupvuMLbrfdJwgOXPLAj5cxh

כתבה על הסוגיה: http://www.themediareport.com/2012/07/31/minn-supreme-court-rejects-repressed-memory/

_____________________________________________________________________________________

עסקת הטיעון (ארה"ב 2004)  THE PLEA
בימוי: עופרה ביקל, זוכת פרס ג'והן צ'נסלור לשנת 2007.

מעל 90% מההרשעות הם תולדה של הודאות מסוגים שונים, ללא הליך משפטי אשר עיקרו ברור ראיות, חקירת עדים והשמעת טעונים בפני שופט. באמצעות סיפוריהם האישיים של ארבעה נאשמים, חושף הסרט את הבעייתיות הגלומה בשיטה משפטית המבוססת על עסקות טעון.

המודיע אשר הביא למעצרה של אירמה פיי סטיוארט, אם חד הורית, סיבך 25 אנשים באשמת הפצת סמים. בלחצו של סנגורה, אחרי שבוע במעצר, כשאין מי שיטפל בילדיה, הודתה ארמה פיי בעבירה קלה במסגרת עסקת טעון. מרבית העצורים העדיפו לחכות למשפט בו התברר כי מדובר בעלילה, והם שוחררו. שלוש שנים אחר-כך, סטיוארט מרוששת. זכויותיה הסוציאליות נשללו, והיא פונתה מהדיור הציבורי. העובדה שהוכח כי מדובר בעלילת שווא אינה משנה את מצבה המשפטי.

 

צ'ארלס גמפרו ג'וניור התעקש על חפותו. אבל השופט איים עליו, שאם במשפט תיקבע אשמתו, הוא יפעיל כנגדו את גזר הדין המכסימלי. כשגמפרו נשבר "...זה כבר הפסיק להיות הסיפור שלי. השופט פשוט תיאר את השתלשלות העניינים מבחינתו, ואני רק אמרתי 'כן'".

 

 

פטסי קלי ג'ארט התעקשה על חפותה. קלי ידעה כי סירוב לעסקת טעון מסכן אותה ב 98 אחוזי הרשעה. המורשעים נענשים בחומרה יתירה, לא רק על כתב האישום עצמו, אלא גם על עצם התעקשותם לנהל משפט. אלא שמבחינתה, להודות בפשע שלא ביצעה, זה מעשה לא מוסרי בעליל.

 

 

בפני קרי מקס קוק עמדה החלטה דרמטית: להודות במסגרת עסקת טעון שלאחריה יצא לחופשי באופן מיידי, או להסתכן במשפט שעלול להסתיים בגזר דין מוות. אחרי 22 שנים באגף הנידונים למוות, החליט קוק להודות במסגרת עסקת טעון. חודשיים אח"כ הוכח באמצעות בדיקות DNA, כי לא הוא אנס ורצח את לינדה ג'ו אדוארדס. מבחינת המדינה הוא עדיין נחשב אשם.

 

(90 דקות, אנגלית, תרגום לעברית)

קישור לצפייה באינטרנט באתר פרונט ליין: http://video.pbs.org/video/2216784391

_____________________________________________________________________________________

פשע שיגרתי (ארה"ב 2002)  An Ordinary Crime
בימוי: עופרה ביקל, זוכת פרס ג'והן צ'נסלור לשנת 2007.

 
 

"אם אמא שלו הייתה קוראת לו גו'ן, הוא לא היה בכלא היום", אומר הסנגור ריצ'ארד פרייס, בהתייחס ללקוחו שלעבר טרנס גרנר.

בסרט עפרה ביקל חוקרת את המקרה המוזר של טרנס גרנר. זהו סיפור שנראה שמתאים לנובלה, עם דמויות בלתי נשכחות, פיתולים בעלילה, ונושאים חסרי זמן. אלא שזו לא בדיה. העובדות של הסיפור ריאליות לחלוטין.

קישור לצפייה בתקציר וידיאו באתר פרונט ליין:

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/ordinary/etc/video.html

_____________________________________________________________________________________

המלשין (ארה"ב 1999) Snitch 
בימוי: עופרה ביקל, זוכת פרס ג'והן צ'נסלור לשנת 2007.

כחלק מהמלחמה בסמים בארה"ב, נחקקו חוקים דרקוניים; 
כגון עונשי מינימום חמורים, אשר מילאו את בית הכלא וטיפחו תרבות של הלשנות אשר בהרבה מקרים נוצלו על ידי העבריינים הכבדים ופגעו באשמים פחות ובכאלו שעברו עברות קלות.
עפרה ביקל נקלעה לחקור את הסוגיה בעקבות פרשה בה בן טובים בשם ג'וי נקלע למלכודת שטמן לו חבר אשר הלשין עליו כדי לקבל הקלה.
לג'וי לא היה על מי להלשין ונגזרו עליו עשר שנים בגין עברה שולית.
כדי לחלץ אותו מהכלא, אבא שלו, איש עסקים נורמטיבי, שכר בלשים פרטיים כדי שישיגו מידע על עבריינים עבור הרשויות.
הסיפור הספציפי הזה הפך ב 2013 לסרט הוליוודי מלא בכיכובו של דווין ג'ונסון, כאשר עפרה שימשה יועצת להפקה.

קישור לפרטים על הסרט באתר פרונט ליין

קישור לראיון וידיאו עם קלרנס ארון, אחד המורשעים בסרט שסרב להלשין על חבריו 

 

פקולטה למשפטים